Rejsestart.dk - Din rejse starter her
SolrejserStorbyferieRundrejserKrydstogterGolfrejserCampingTemarejserMiniferie BilferieBilferieFlyrejserFlyrejserBusrejserBusrejser
> Forside > Rejsenyt > Danskerne drømmer om at rejse til Grønland Privatlivspolitik  
Rejsenyt

Danskerne drømmer om at rejse til Grønland

Udgivet: 1/4 2005 af Rejsestart.dk

En ny markedsundersøgelse viser at hver 6 dansker drømmer om at rejse til Grønland og at børnefamilier kan vise sig at være en vigtig målgruppe.

En ny markedsundersøgelse viser at hver 6 dansker drømmer om at rejse til Grønland og at børnefamilier kan vise sig at være en vigtig målgruppe.

Mange danskere vil gerne til Grønland. Imidlertid synes de fleste, at prisen er for høj og landet for koldt. Det viser en omfattende markedsundersøgelse, som Greenland Tourism har fået udarbejdet. Formålet var at få kendskab til specielt fire segmenters rejsevaner og deres opfattelse af Grønland som rejsemål. De fire segmenter er singler, par uden børn, børnefamilier og seniorer. Der blev i undersøgelsen gjort brug af både fokusgruppeinterviews, telefon og internetbaserede interviews.

Undersøgelsen viser, at 17, 3 % af alle danskere drømmer om en rejse til Grønland. Blandt de andre drømmerejsemål er Australien, Østen, New Zealand, Nordamerika, Sydamerika og Sydeuropa. Inden for de enkelte segmenter viser undersøgelsen, at 19,3 % af seniorer og par uden børn drømmer om en rejse til Grønland. Blandt børnefamilierne er det 17,6 % af og blandt siglerne er det 9,6 %.

For seniorgruppens vedkommende er resultatet i overensstemmelse med tidligere undersøgelser, mens den relativt store gruppe af børnefamilier, der gerne vil besøge Grønland, er udtryk for en ny tendens.

Smuk natur, kulde og høje priser
80 % forbinder Grønland med smuk natur. 36 % tænker på kulde og 27 % på is/sne/isbjerge og indlandsis, når Grønland bliver nævnt. Den største barriere for at realisere drømmen er prisen, som får 59 % til at blive væk. Kulden holder 26 % på afstand.

For de fleste er sommeren den mest attraktive sæson, og flere forventer at skulle bruge lang tid i Grønland blandt andet for at absorbere indtryk. De foretrukne indkvarteringsformer er hotel, og fuld guideservice har høj prioritet.

- Markedsundersøgelsen har givet os et godt redskab, og vi er blevet bekræftet i flere af de ting, vi vidste på forhånd. Samtidig har vi også fået nye oplysninger, siger marketingchef Niels Kreutzmann, Greenland Tourism. - Der er fortsat et potentiale for at udvikle salget i Danmark, og vi kan konstatere, at vi i fremtiden bør produktudvikle rejser til en helt ny målgruppe; børnefamilierne. Det er desuden vigtigt, at vi fortsat gør en stor indsats for at gøre op med myter om kulde og dyre rejser.

Kilde: Grønlands Turist- og Erhvervsråd

 Se oversigt over nyheder fra rejsebranchen

Har du kendskab til nyheder der er af interesse for Rejsestart.dk´s brugere kan de sendes til redaktion@rejsestart.dk

> Bilferie Zadar  
> Om Rejsestart.dk   > Personlige oplysninger   > Hjælp   > Kontakt os > Sitemap     > Til toppen