Ingen fly - hvilke rettigheder har du?
Udgivet: 16/4 2010 - Rejsenyt.Vulkanaske fra Island har lukket luftrummet over en lang række nordeuropæiske lande. Har det påvirket din rejse, kan du her få gode råd til hvordan du skal forholde dig.I øjeblikket strømmer der store mængder vulkanaske ned over Europa fra den Islandske vulkan, og luftrummet over en lang række lande inklusive Danmark er lukket. Men hvordan er rettighederne når du som forbruger har købt flybilletter?På forbrug.dk har man lagt en række gode råd ud om hvordan du skal forholde dig hvis dit fly er aflyst.
• Kontakt din rejsearrangør eller dit flyselskab for at hente oplysninger om hvordan du skal forholde dig.
• Hvis dit fly bliver aflyst, kan du vælge mellem at få pengene tilbage, at blive ombooket til det første ledige fly til destinationen eller at udskyde rejsen til et senere tidspunkt forudsat, at der er plads på flyet.
• Vælger du at få pengene tilbage men fortsat vil af sted, skal du selv sørge for at købe nye billetter, og du har ikke krav på hotel eller forplejning.
• Hvis du vælger at blive ombooket til den første ledige afgang, har du – forudsat at du ikke kan tage hjem - krav på hotel, transport, adgang til to telefonopkald eller mails samt forplejning i ventetiden.
• En ombookning kan også ske til andre flyselskaber, der har ledige pladser.
• Når aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder (som fx askeskyen), er du ikke berettiget til at få økonomisk kompensation – altså et økonomisk plaster på såret for den ulejlighed aflysningen forvolder.
• Så længe årsagen til aflysningen kan karakteriseres som force majeure – eksempelvis den drivende askesky – er du i udgangspunktet heller ikke berettiget til at få erstatning for de ekstra udgifter (ex. Et forudbetalt hotelophold), aflysningen måtte påføre dig. Tjek derfor, om din rejseforsikring dækker dette.
Kilde: forbrug.dk
Se oversigt over nyheder fra rejsebranchen
Har du kendskab til nyheder der er af interesse for Rejsestart.dk´s brugere kan de sendes til
redaktion@rejsestart.dk